startpagina | Frans Brekelmans klassiek gitarist | contact | sitemap | colofon | English version   
Interview Programma's Repertoire Informatie & boekingen Concerten Gitaren MP3 CD's Video Lessen

Programmavoorstellen

Aan de hand van de gelegenheid en de gegeven tijd denk ik na over wat ik wil spelen, welke combinaties, welke volgorde. Om dat te illustreren laat ik hier een paar mogelijkheden zien.

Om te beginnen het Segovia-programma, dat ik op de cd Segoviana heb uitgebracht. Op deze site kunt u daarvan fragmenten beluisteren. Het verhaal is hier de invloed die de jonge en ambitieuze Segovia heeft gehad op de gitaar als solo-concertinstrument, dat zich kan meten met de gangbare klassieke instrumentalisten en ensembles.

SEGOVIANA, de muziek van Andrés Segovia (1893-1987)

Granada - Isaac Albéniz (1860-1909)

Dolor (Prélude Basque) - Padre Donostia (1886-1956)

Sérénade - Gustave Samazeuilh (1877-1967)

Segovia - Albert Roussel (1869-1937)

Mazurka - Manuel M. Ponce (1882-1948)

'Folia de España' : thema, 9 variaties en fuga - Manuel M. Ponce


PAUZE

Andantino uit Sonatine - Federico Moreno Torroba (1892-1982)

Nocturne - Federico Moreno Torroba

Estudio sin luz - Andrés Segovia

Sonata Opus 77, 'Omaggio a Boccherini'
(allegro con spirito - andantino, quasi canzone - tempo di minuetto - vivo ed energico)
Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1968)

Voorbeeld van een middagconcert van circa een uur
Gespeeld op de Hauser-gitaar uit 1927, in originele staat met darmsnaren

G. Frescobaldi (1583-1643) Aria con variazioni
Transcriptie Andrés Segovia 1939

J.S. Bach (1685-1750) Siciliana
BWV 1001, transcriptie Segovia 1930

Jean Philippe Rameau (1683-1764) Minuet in A
Transcriptie Segovia 1939

C.W. Gluck (1714-1787) Ballet uit Orfeus en Euridice
Transcriptie Segovia ± 1960

Niccolò Paganini (1782–1840) La Primavera ‘cantabile amoroso’
Transcriptie Frans Brekelmans Capriccio nr. 4 Maestoso
Capriccio nr. 6 Lento

Claude Debussy (1862-1918) Claire de lune
Transcriptie Francis Kleynjans Andante, trés expressif

Miguel Llobet (1878-1938) El Mestre
Testament d’Amelia
Canço del lladre
Leonesa

In de eerste vier stukken wordt de klank van de jaren 1920-1940 opgeroepen met transcripties van stukken van Rameau, Bach, Frescobaldi en Gluck door de Spaanse gitarist Andrés Segovia. Het Ballet van Gluck komt uit de opera Orfeus en Euridice, het tragische verhaal van de man die zijn overleden vrouw uit de onderwereld van de doden probeert terug te halen.
La primavera schreef Paganini voor gitaar; ik maakte de transcripties van twee van zijn favorieten uit de 24 capricci voor viool solo van Paganini.
Claire de lune van Debussy, op basis van een gedicht van Paul Verlaine, is een heel poëtische en beeldende compositie. El Mestre, Testament d’Amelia en Canço del lladre zijn middeleeuwse Catalaanse volksliedjes die werden bewerkt door Miguel Llobet, ‘de Debussy van de gitaar’.

Mijn Paganini-programma is interessant omdat hij bij het grote publiek voornamelijk bekend is als componist en virtuoos violist, maar dat hij ook gitaar speelde en dat instrument vaak gebruikte als basis voor zijn composities, weten maar weinig mensen. Paganini zei zelf: “Als ik de meester van de viool ben, dan is de gitaar mìjn meester.” In dit programma speel ik een selectie van vioolwerken die door Paganini op gitaar voor viool zijn gecomponeerd.

Niccolò Paganini (1782-1840)

Sonata no. 24

Uit 24 Capricci Opus 1 voor viool solo: no. 1, 2, 3, 4, 5, 6

PAUZE

Uit 24 Capricci Opus 1 voor viool solo: no.16, 20 & 21

Nel cor non più mi sento, thema, variazioni & finale